Göteborg

Idag åkte jag för att hälsa på min barndomsvän J  som är bosatt i Göteborg. Det var två år sedan jag var i Göteborg senast (tror jag…) så det var skönt att komma dit en sväng. Det var också längesedan jag åkte tåg, så det hade jag faktiskt också sett fram emot. Jag njöt av glida fram genom det vackra landskapet SubhanAllah. Jag njöt ända tills jag kom på vilka problem det som kan uppstå när man åker tåg. Idag fastnade vi i Öxnered eftersom det var något fel på spåret vid Trollhättan. Alhamdulillah  det löste sig till slut och vi blev “endast” 25 minuter sena. På den tiden jag åkte mycket tåg så kunde det ofta hända att vi blev sena en timme eller mer.

Väl framme så möttes jag upp av J.Vi kikade lite i affärer innan vi bestämde oss för att åka till Majorna – där hon bor. Där käkade vi god (och stor!) pastalunch i den härliga solen. Det var nästan så att vi rullade hem till hennes lägenhet sedan 😉 Och lägenheten ja – den var göööörfin som de skulle ha sagt i Götet 😉 Bostadsområdet var också väldigt fint med mycket växtlighet och fin utsikt.

När jag hade fått en rundtur i lägenheten och vi hade låtit maten smälta lite så begav vi oss till Klippan, som alltså är hamnen. Där gick vi runt lite och bara njöt av dofter och friska vindar. Det var vi INTE ensamma om. Det var massor med folk som satt på bänkar, på bryggkanten, på gräset etc. Supertrevligt! När vi hade vandrat färdigt så gick vi upp till kiosken och köpte en varsin mjukglass. Jag tog en mjukglas med hasselnötter – mums! MashAllah♥ Sedan joinade vi de andra vid bryggkanten.

Vi visste sedan inte om vi skulle ta spårvagnen tillbaka till Nordstan eller om vi skulle ta båten. Vi ville ju helst ta båten, men eftersom de går mer sällan än spårvagnarna så tänkte vi att vi skulle kolla när de gick innan vi tog ett beslut. När vi kom till båtens hamnplats så visade det sig att det var två minuter kvar tills nästa gick, SubhanAllah. Så det blev en sköön båttur för oss trots allt. Jag älskar verkligen att åka båt. Särskilt sådana här varma dagar.

Väl framme så tog vi spårvagnen till ett annat område – som jag inte kommer ihåg vad det heter. Där hann vi gå i ett par butiker innan det började spöregna. Eftersom det inte var jättelångt kvar tills jag skulle åka hem igen så bestämde vi oss för att ta spårvagnen tillbaka till Nordstan och hålla oss i femmanhuset istället 😉 Där fick jag litegrann shoppat – inget märkvärdigt utan bara ett linne och ett par leggins. Jag köpte dessutom boken Flyga drake så att jag skulle ha något att sysselsätta mig med när jag  åkte tåg.

Vid 17.30 så tog jag farväl av J och åkte med tåget hem igen. Den här gången gick det åtminstone lite smidigare – även om vi var lite sena igen 😉 Det gjorde inte så mycket då jag fastnade för boken jag hade köpt. Jag kunde ha åkt i någon timme till 😉
Nu är jag hemma igen. Det känns att jag har varit ute stora delar av dagen, ni vet – man blir så där skönt trött. Dock har jag och maken planerat att vi ska ta en liten tur ikväll inshallah. Det gäller att ta till vara på det härliga vädret.

Jag hoppas att ni har en lika  fin helg som jag har

Ta hand om er!

One thought on “Göteborg

Leave a Reply

