Göteborgsresa

Igår var som sagt min make ledig och när vi båda är lediga samtidigt så måste man ju försöka hitta på någonting tillsammans. Vårt sikte var inställt på Göteborg och Liseberg. Vi hade tänkt stanna till på vägen och besöka Trollhättans moské. Min man ville vara med på Jummah (jag kunde inte gå in i moskén just då). Tyvärr så hann vi inte till moskén i tid eftersom vi inte var riktigt säkra på vägen. Vi började med att följa en vägbeskrivning, men efter ett tag så tyckte vi inte att den stämde så vi började leta på egen hand. INTE SMART! Efter en lång stunds velande så frågade min make några män om vägen till moskén och då visade det sig att det inte var så svårt, förstås. Jag har alltid hört att moskén ska vara lätt att se från vägen och det var den – om man hade tagit rätt väg! 😉
Maken gick iaf in och bad. Jag gick runt utanför och passade på att ta lite bilder på moskén. Jag bekantade mig även med en söt liten ekorre som jag tror både var nyfiken på och rädd för mig 😉

IMAG1905

 

När maken hade bett färdigt så gick vi först och handlade lite bröd m.m. på Netto, för att sedan föra kosan vidare mot Göteborg. När vi hade åkt en bit så började det spöregna! Vi funderade på att ändra våra planer till att gå på bio (om det ens var öppet) istället för att gå på Liseberg. Alhamdulillah så gav sig regnet ganska fort och när vi väl var framme i Göteborg så var det ganska fint väder igen 🙂 Vi satt i bilen och åt smörgåsar och tittade på massor med barn som spelade fotboll.

Mätta i magen styrde sedan vi vår kosa mot Liseberg. Vi gick in med inställningen att inte åka någonting, då det är rätt så dyrt med åkband om man inte ska vara där en hel dag. Vi hade det väldigt roligt ändå! Vi spelade spel, åt fish and chips, sparkade fotbollsstraffar m.m. Och EN åktur blev det ändå, nämligen Pariserhjulet. Det var längesedan jag åkte det senast och det var fint att se delar av Göteborg och Liseberg från ovan. Här är en person som är ängslig när det gäller mycket, men höjder brukar jag inte ha något problem med 😉

IMAG1913

Efter ett par timmar så kände vi oss färdiga med Liseberg, men inte med Göteborg. Vi hade tänkt att hyra oss ett par cyklar och cykla runt litegrann och kolla läget. Det gick sådär… När vi skulle försöka köpa kort för att hyra så gick det inte alls. Lite synd, men inshallah kommer det fler tillfällen och då kanske vi kan fråga om hjälp 😉
Vi gick en liten runda och hittade Filmstaden – så nu vet vi var vi ska gå om vi ska gå på bio någon gång. Sedan gick vi tillbaka till parkeringen och bestämde oss för att det kanske var tid att styra hemåt igen. Dock blev det ett litet stopp på Max för påfyllning av kaffe och glass för mig och lyxmilkshake för maken. Mumma! Alhamdulillah. Seen, åkte vi hemåt.
Det var en riktigt fin dag och jag känner att energidepåerna är påfyllda. Dels på grund av att få komma iväg från hemstaden en stund och dels för att jag fick en heldag tillsammans med min man. Alhamdulillah.

Leave a Reply

