Fullspäckade dagar

Som sagt var har jag haft fullspäckade dagar and I like it Alhamdulillah. Förra året blev jag lite rastlös för jag inte hade så mycket att göra. Ja visst, semester är till för att vila – men jag känner inte att jag kan koppla av ordentligt förrän jag gör saker som får bort mig från hemmet så jag slipper tänka på allt som “måsta göras”. Här kommer en förhoppningsvis snabb resumé om vad jag har haft för mig.

Torsdag: Jag hjälpte pappa att måla huset. Jag målade några stolpar på verandan, ett par knutbrädor samt dörr och fönsterkarmar + lite till på balkongen. Pappa målade det allra sista i fredags så nu är det färdigt 😀 Jag har inte sett det färdiga resultatet än, men jag är säkert på att det är jättefint.
Kvällen ägnades åt tvätt och lite plock.. Det blir en del när man har varit borta, även om det bara vara ett par dagar 😉

Fredag: Jag styrde min kosa mot Karlstad. När jag kom dit så hade tiden för Zhur (middagsbönen) slagit in. Jag kände att jag verkligen ville be den i så god tid som möjligt, men jag visste inte riktigt hur jag skulle bära mig åt eftersom moskén inte ligger i centrum. Jag tänkte att jag skulle se vad biblioteket kunde erbjuda och sagt och gjort gick jag dit. Jag hittade ett tyst läsrum som fick vara min böneplats, Alhamdulillah. Jag ska erkänna att jag kände mig lite pirrig då jag inte bett på offentlig plats förut, men det kändes otroligt skönt att stå där och be och känna att man gjorde det rätta. Jag fick en så skön känsla när jag var färdig och skulle vidare mot nästa mål.
Efter ett förgäves ha letat efter djuraffären som brukade vara i centrum, gick jag mot Mariebergsskogen. Det har ju varit festival där och min kompis som arbetar för Djurens rätt hade ett informationstält där de värvade medlemmar m.m. Min kompis bor i Uppsala nu för tiden så vi tänkte passa på att träffas när hon ändå var i Värmland. Under hennes rast tog vi en varsin kaffe och satt och uppdaterade oss om vad som hände i våra respektive liv. Det var skönt att se henne igen 🙂
När jag ändå var i stan så tänkte jag passa på att träffa min kusin och hennes son som jag inte hade träffat på snart ett år! Tiden går verkligen fort SubhanAllah. Förutom sin egen son så fanns även där hennes brorsbarn och ett grannbarn. Min kusins hem är öppet för alla barn och jag tycker att det är så fint att hon är så snäll mot alla ungar. Jag kom direkt att tänka på när min man har berättat om Tunisien där barnen kan springa från hem till hem och vara välkomna överallt.
Anyway, så blev det kaffe även där och så klart hade hon bakat en massa kakor som vanligt 😉 Det var mysigt att sitta och prata och kombinera det med att busa med ungarna ibland. Tyvärr blev det inte ett så långt besök eftersom min kusin skulle skriva prov och jag ville passa på att gå och handla på All världens mat innan jag skulle med tåget hem. Jag köpte lite halalkött till min man och lite annat smått och gott. Det är en rolig affär eftersom det finns så mycket spännande saker från andra hörn av världen. Jag köpte bland annat med mig kryddiga sjögrässnacks, som i ärlighetens namn inte var sådär jättegoda – men det var kul att testa något nytt iaf 😉
Väl hemma i vår stad igen så mötte min mamma upp mig. Vi gick hem till henne och hon bjöd på kvällsmat. Jag kom på att jag ju faktiskt inte hade ätit något vettigt under hela dagen 😛

Lördag (igår): Tanken var igår att jag och mamma skulle gå och träna på gymmet. Dock ringde hon och sa att min bror och brorsdotter var på väg hem till henne på ett spontant besök. Så det blev ett besök dit för fika och lite bus. I ärlighetens namn så gör det inte så mycket om träningen inte blev av. Snart börjar fastan inshallah och då gör det där ena träningspasset varken från eller till.
På eftermiddagen var vi bjudna på dop för ett av mina många kusinbarn. Det var inte lätt att hitta dit, men vi hittade iaf rätt till slut – tre minuter innan dopet skulle börja – haha. Efteråt så var det dags för fika hemma hos kusinen och hans familj. De flyttade till hus för inte så längesedan så det var kul att se hur de hade det nu.

Så.. det var sammanställningen av de senaste dagarna . Jag kunde ha gjort det ännu kortare genom att skriva: jag har målat, fikat och träffat härliga människor 😉

Leave a Reply

