3:e Ramadan

Salam

Hur går det för er som fastar? Jag hoppas det går bra och att ni är vid god hälsa inshallah. Appropå god hälsa så tipsar Savaism om en artikel som visar alla fördelar som fastan har. Den är såå lång, så ärligt talat orkade jag inte läsa hela 😉 Det säger rätt mycket om hur många fördelar det finns med att fasta. Artikeln hittar ni här. För att det ska fungera bra så får man ju tänka på vad man stoppar i sig under Iftar (kvällsmålet) och på Suhoor (morgonmålet), för stoppar man i sig massa socker och grejer då så har det inte en lika bra effekt.

För mig har det gått bra Alhamdulillah. Jag har satt upp lite olika mål som jag vill klara varje dag, som alla handlar om att få mer kunskap om Islam och öka min Iman (tro). Hittills så har jag tränat på Al-fathia och Sura Ikhlas (suror som jag har läst varje dag, men som jag tydligen har uttalat fel på vissa ställen), läst två juz i koranen (tryck på länken så finns ett schema över juzindelningen) samt läst två tredjedelar av den lilla boken Muhammad – the messenger of Allah. Har ni några mål som ni vill uppnå under Ramadan? Jag ser Ramadan som en ny start. Vi har chansen att rena våra sinnen och vår kropp och komma ut på andra sidan som starkare människor.

Själva fastande från mat och dryck har också gått bra Alhamdulillah. Första dagen flöt på utan några större bekymmer, mer än att energinivån var lite lägre ibland – men det var inte så farligt ändå. Efter lite vila så gick det bra igen. Gårdagen var ungefär lika bekymmersfri den. Jag mådde lite illa på kvällen men det gick snabbt över Alhamdulillah. Nu har den tredje dagen börjat och än så länge känns det bra 😉 Jag har planerat att, förutom läsa koranen och den andra boken samt lära mig en ny sura, gå och hälsa på min pappa och även gå och köpa en stavmixer av en tjej som säljer (vår gick sönder igår och jag gör smoothies till varje iftar eller suhoor) Det är inte jättevarmt ute så inshallah går det bra. Jag får gå i ett lugnt tempo och hålla mig i skuggan 😉

Om det är någon som inte är muslim så får ni gärna ställa frågor om fastan 🙂 Så klart får muslimer också göra det, men då är det inte säkert att jag har så mycket att komma med 😉

Salam

EDIT: Och så var det här med att äta med måtta

One thought on “3:e Ramadan

  1. Oooh ma sha Allah! Alla vi har våran mål under ramadan. Må Allah underlätta för oss och föra oss närmare honom. ❤ Lycka till!

    Skulle du lämna din mejladress till min blogg in sha Allah syster ? 😀

Leave a Reply

