Senare berättade hon att han hade föreslagit att de skulle ha en kapplöpning. ‘Jag fäste upp min klädnad’ sade hon, och Profeten gjorde på samma sätt. Sedan sprang vi ikapp och han vann. ‘Där fick du för den där andra kapplöpningen’ sade han, ‘den som du vann över mig’ Han syftade på en händelse som hade ägt rum i Mekka innan Hidjrah, och för att förklara tillade Aisha: ‘Han hade komit till min fars hus, jag hade något i handen och han sade: ‘Kom och giv mig det där’. Jag ville inte utan sprang bort från honom och han sprang efter, men jag var för snabb för honom´

 

Lings, M Muhammed enligt de tidigaste källorna, Semazen Publications 2008. S.281f

Leave a Reply

