Salam aleikum

Long time no see. För det första var datorn vi hade inte i det bästa skicket så det var inte så lätt att skriva något inlägg (jag har inget tålamod att skriva på telefonen 😉 ) Häromdagen var maken iväg och köpte en ny dator till oss, mashAllah och alhamdulillah,
För det andra har jag haft fullt upp den här våren med jobb, flytt och körkortsläsning. Alhamdulillah. Något körkort har jag inte (än in shaa Allah) men vi har flyttat in i nya lägenheten och jobbet har lugnat ner sig nu när betygen är satta. Nästa vecka är det avslutning för eleverna in shaa Allah.

Ramadan närmar sig och det känns väldigt bra. Må Allah låta oss uppleva denna underbara månad. Innan jag blev muslim kunde jag inte förstå glädjeämnena i Ramadan, nu ser jag bara glädjeämnen alhamdulillah. Det känns verkligen som man är närmare Gud subhanAllah. 
För att förbereda mig lite har jag idag beställt två böcker från Tahara. Jag har inte hört om någon av dem förut, men de verkade mycket intressanta.

1. Women around the Messenger av Muhammed Ali Qutb. Så här står det på bokens baksida: 

This is the ‘women’s lib’ age as the West prefers to term it. But is it true Is it not a lip-service age turning women practically to ‘dolls’ or something like dolls in the real life?
Women entering the fold of Islam played an enviable prominent role, side by side their counterparts, men, in shaping and developing the Muslim society as a model from the onset, emancipating humanity, men and women, from the shackles of deep-footed ignorance. Women in Islam have very special place, status and dignity unknown to mankind before or after.
The life sketches of the early female believers, in this book, stand as beacon and outstanding models for the so-called ‘weaker sex’ and call for the revival of the pristine lofty high position of women in the society once again.
This work is an attempt at dispelling any misconception by bringing into focus biographies of the first generation of Muslim women and the important role they played in the overall development of their society, right from the beginning. It is hoped that this book will not only strengthen the resolve of the already well-acquainted Muslims who follow the footsteps of their predecessors, it will also spur them into emulating the examples of those righteous, noble and pure women.

 

 

Jag blir alltid så inspirerad av att läsa om  kvinnorna som fanns i Muhammeds (SAW) närhet. Om deras styrka och deras olika personligheter. 

 

2. Fast accordning to the Quran and Sunnah av professor Muhammad Zulfiqar. Med tanke på att det här är en bok på drygt 250 sidor så antar jag att jag har mycket att lära mig om fastan 😉 Så här står det på Taharas hemsida:

Fastan (sawm) är islams tredje pelare. Allahs budbärare sade, “Allah säger: ‘Varje handling av Adams barn är för honom, förutom fastan den är för mig och jag skall belöna för den.”

Eftersom denna tredje pelare är så viktig är det viktigt att man lär sig de regler och påbud som gäller under fastemånaden.

Boken lär dig vad som är obligatoriskt med fastan, vad som är förbjudet, vad som bör undvikas och vad som är tillåtet. På så sätt slipper du i onödan utsätta dig för någon svårighet. Den här boken består av alla de viktigaste frågorna.

 

Läser ni eller planerar ni att läsa några böcker om islam? Tipsa gärna! Kanske har ni läst någon av dessa? Vad tyckte ni i så fall? 

Leave a Reply

