Ramadan

Alhamdulillah Ramadan är här! En månad där vi som muslimer tar bort fokus från våra begär och lägger allt fokus på Allah. Alhamdulillah!
Idag är det Ramadans andra dag och det går bra alhamdulillah. Det finns många som inte riktigt förstår det här med hur man kan klara sig utan mat och dryck under en hel dag. Jag kan förstå hur de tänker – hade jag inte sett något syfte med det så hade jag nog också tyckt att det var svårt. En muslim gör det för Allahs skull och Allah är större än allting. Så det finns ett väldigt viktigt syfte – det viktigaste syftet.  Vi gör det också för att bli förlåtna för våra synder, för att tacka etc.
Det är något väldigt speciellt med att fasta från det som vanligtvis är tillåtet. Det ger en styrka och ett stort tålamod. In shaa Allah  lämnar vi denna Ramadan som starkare människor med en starkare relation till Allah.

Jag har som mål att läsa en juz i koranen varje dag in shaa Allah. Koranen kan delas upp i trettio delar och varje del kallas för juz. Sedan ser jag på en kort video av Nouman Ali Khan där han plockar ur en aya (vers) i varje juz och pratar om den. In shaa Allah ger det mig djupare förståelse för koranen.
Jag delar “dagens” video  här eftersom Nouman Ali Khan just pratar om det här med att vara tacksam för att vi har denna månad. Ramadan känns inte som någon börda alls – tvärtom! Det är nu vi har chansen att fylla på det andliga kapitalet 🙂

Leave a Reply

